A Google Pingvin a Google kereső algoritmusának egyik része, amely az oldalakra mutató linkeket figyeli. Angol nyelven “Google Penguin” elnevezéssel használja a szakirodalom, illetve a keresőoptimalizálással foglalkozó szakcikkek is ebben a formában említik.
A Google Pingvin algoritmus frissítés a világ egyik meghatározó keresőjének, a Google vállalatnak a rangsoroló algoritmusának egyik frissítés- elnevezése. Jelenleg a Google Pingvin (magyarosítva) negyedik verziójánál tart a frissítés.
A Google Pingvin első verziója, az 1.0-ás változat 2012. Április 24-én vált világszerte publikussá. A Google által kifejlesztett rangsoroló algoritmus fejlesztésének célja, hogy a black-hat SEO technikát alkalmazó honlapok hátrább szoruljanak, mivel megsértik a Google Webmesteri Szabályzat irányelveit, előírásait. Ugyanis ezek a weboldalak az alkalmazott technikával elérik, hogy a létrehozott honlapra mutató hivatkozások manipulálásával mesterségesen befolyásolják a Google találati oldalakon történő pozíciójukat.
Összességében az első verziójú Google Pingvin algoritmus frissítés már az angol nyelvű keresések kapcsán elérte a 3% feletti keresési arányt a változások tekintetében, de ez érvényes volt a kínai és más világnyelven lefolytatott keresésekre is.
A Google által a Pingvinnel elérni kívánt célok között helyezkedett el a spammelés elleni küzdelem, azon honlapok büntetése, amelyek manipulálni akarták a találati listákat, azokra gyakorolt szabálytalan műveletekkel előkelőbb helyezést, pozíciót akartak elérni.
Nyilvánosan is felvállalta továbbá a Google, hogy a doorway – belépő oldalak ellen fellép a Pingvin segítségével, mivel azok elsődleges célja, hogy a keresőkből forgalmat irányítsanak az adott oldalra, megszegva a Google alapelveiben rögzített előírásait.
Emellett a Google Pingvin későbbi verziói mint algoritmus frissítések középpontba helyezték a túl sok reklámot használó honlapok elleni küzdelmet, illetve egyértelműen alkalmazhatóak voltak a honlap mint reklámfelület felhasználását célzó, valós tartalmat igazából nélkülöző oldalak elleni küzdelemben.
Google Pingvin algoritmus frissítés nem csak egyszeri esemény?
A Pingvin 1.1 2012.05.25-én, a Pingvin Page Layout frissítés 2012 október 9-én jelent meg, ez irányult a túl nagy mennyiségű reklámmal terhelt weboldalakellen. A Pingvin 3.0 2012. Október 5-én, frissítése 2013-ban jelent meg Pinguin 2.2 néven, míg újabb frissítése 2014 októberében vált nyilvánossá.
Összességében a Google pingvin algortimus frissítés Pingvin és frissítéseivel azt kívánja elérni a vállalat, hogy a Google találati listáinak élén minél minőségibb, manipulációmentes keresési feltételeknek eleget tevő honlapok legyenek elérhetőek, láthatóak.